fredag, november 30, 2007

En resa till Marocko

Marocko


Marocko är en av de arabic länder som ligger i västranorda afrika och måtta mellan atlanten och Medelhavet samt gränsade med de länderna som Algeriet, Västsahara och Spanien.
Ytan är 446,550 sq km med 33,757,175 (2007)befolkning, Huvud staden är Rabat som ligger på Atlanthavet i mitten av landet som nära norra delen i landet. Landet är en konstitutionell monarki, och kungen har den enda makten och kan styra via dekret.

Marocko hade en lång historia med Frankrike:
Morocko var en av de kolonier länder som var under Frankrikes makt från 1912, men Morocko blev det självständigt från Frankrike i 1956.

Den officiellt språk is Morocko är Arabic t.ex. tamazight och berberspråk,
Franska är send andra språk där för de var Franska koloni för länge prioden, och de kan också spanska därför de är so när granne.
Den officiell religion i morocko är sunni muslim, men de kristena och joderna är
Mindre grupper.

Landet har ett medelhavsklimat i de städerna som ligger på havet men i
inlandet är det varmare och torrare, och de bergen som ligger i norr är mycket vackra.
När man prata om marockans ekonomie man kan säger att, det är byggnad om Jordbruk, fisk och de andra saker som Naturtillgångar, tourist och textilier också.

Jordbruk

Jordbruket betyder mycket ekonomiskt för Marocko många av de befolkningarna arbetar med det. I Marocko odlar mycket vete, korn, majs, citrusfrukter och oliver, och Rabat är en av den största staden I jordbruket. Vid kusten exporterar man mycket varor till andra länder till Indien, Egypt och Japan.

Fisken

Marocko ligger nära havet därför en av de viktigast som exportera är fisk. De fiskar mycket från Atlanten Viktigaste fiskehamnar är Agadir, Safi och Casablanca. 50 % av fisket består av sardiner.

Naturtillgångar


fosfat, järnmalm, mangan, bly coh zink

Dessutom den ministären utföra för att ökar tourist ankomst och förbättra produkt i textilier . De mesta intresserande städer för turist är Marrakech, rabat, Casablanca, Tangier, Agadir och Fes .
Casablanca

Casablanca är en stad i västra Marocko. Casablanca är en spanisk namen som betyder (vita huset) och man kan också märk den när du gå genom staden, flesta om den byggnaden är vita, jämn den högsta- stiga och struktur i Neo-Moorish stil . Staden är Marockos största stad, ekonomiska centrum och även centrum för landets kommunikationer som callas ekonomiska huvudstad, och en av Afrika viktigaste hamnar är staden. Casablanca liknar ingen annan stad i Marocko utan har sin egen karaktär, det är som en europeisk stad som helst i Medelhavsområdet och blanda med bode Europiska och Afrikaniska kulture . Själva staden är ca 3, 8 miljoner invånare.
Staden är känd som huvud industrial zone i landet, hamnet i Casablanca är den bigaste hamnar i hela landet och i Atlantic havet i norrdafrican också .

En intressera platsen som man kan gå i Casaablanca är Kung Hassan II Moske, som installerar i 30 augusti 1993 och är den högsta minaret i världen med 200m. Det var konstruktörad från den franska arkitekt, Michel Pinseau.



Rabat

Det är en varm och skönt stad men samtidigt ganska rörig. Rabat är Marockos huvudstad men inte den största staden, och det blivit huvudstaden från Alaouite dynasti I 1912. Den ligger vid havet så luften är ganska fuktig.
Det har 2 366 494 invånare på en yta 10 226 km². Det är handles centrum för båda Phenitians och Carthaginians. Rabat är en modern stad backom den gammal härlig historia om den traditionell historia. Rabat är en utmärkthet grön stad, publik trädgård och det är grön i alla plaster. Det är Mechouar – Royal plats och historisk betydelsefullt som Hassan Tower och Chellah ruiner som gjorde det mycket favorit destination till besökaren I det kungariket.
Det är en ekomonik och örvaltnings-stad, och det härskara 80 % av landets örvaltning, som till att föra det huvud centrum för affärer, handel och turister. Rabat is also a capital city of sports.


Marrakech

Är den tredje störs stad I Marocko efter Casablanca och Rabat, med 1.036.500 invånare. Det kallas som röda stad. Staden ligger i sydväst av Marocko vid foten av de höga Atlas bergen med snö beklädda toppar.
Medinan, den gamla staden innanför den rosa ringmuren promenerar du genom myllrande gator med lockande bazarer och hantverkare av alla de slag. Utanför ringmuren ligger Gueliz, de moderna stadsdelarna som byggde av fransmännen under protektorattiden under 1900-talets första hälft. Här finns vackra och lugna villakvarter med stora trädgårdar, breda avenyer med eleganta butiker och i palmlunden utanför stad ligger flera golfbanor.
Marrakech grundades 1062 av Yusuf ibn Tashufin, ledare av det muslimska berberfolket almoraviderna. Staden är ett viktigt kulturellt centrum i den muslimska världen.
Beqqali Karim

6 kommentarer:

SFI-tidningen sa...

Hej Karim Jag tänker om du har en bra land.Jag ska läsa för Maroco,de är bra om du skriver för Marocko.

Anonym sa...

Det är an intresse artikel.jag fick just höra om Marocho´s historia.en fantastisk utsikt :)

Anonym sa...

hej Karim jag har läst om ditt land så jag förstår att du har en bra land.Sbänand history och officiel natur.ni har kung ochså,sahara storthavet,mycke grönsaker,jag säger att masha allaah till ditt land.Nu ska jag preta om mitt land det är olika om Maroko men vi har många olika grönsaker,natur sju storthavet,vi har inga sahara och kung.

Anonym sa...

Hej,Karim! vad bra att ni har fint land och bra historia det är mycket spännande att läsa det jag hoppas att jag besök där en dag.Vi ochså har ett fint land men utan fren.I mitt hemland finns inte administration så varjedag dör många folk så jag inte tycker om att berätta om mitt hemland.hejdå

Anonym sa...

Hej,Karim! vad bra att ni har fint land och bra historia det är mycket spännande att läsa det jag hoppas att jag besök där en dag.Vi ochså har ett fint land men utan fren.I mitt hemland finns inte administration så varjedag dör många folk så jag inte tycker om att berätta om mitt hemland.hejdå

Anonym sa...

Hej,Karim! vad bra att ni har fint land och bra historia det är mycket spännande att läsa det jag hoppas att jag besök där en dag.Vi ochså har ett fint land men utan fred.I mitt hemland finns inte administration så varjedag dör många folk så jag inte tycker om att berätta om mitt hemland.hejdå