tisdag, februari 26, 2008

Asken bilderna grupp2

Vi går till Asken och målar. Vi visar de alla bilderna. Från Leffe klassen.

Chie
Jag gick till "Asken" med mina klasskompisar och målade.Temat var himmel.Vi använde svamp och fem stycken färger.De var gul, röd, blå, svart och vit.Om man vill ha grönt så blanda blå och gul.Om man vill ha orange så blanda röd och gul.Läraren visade ett exempel om färger och hur man målar.Det var fint.Jag bestämde mig för att måla skymnings himmel.Första använde jag blå, sedan blandade jag blå och gul.Sedan blandade jag gul och röd.Det blev gradvis från mörk till ljusare.Sedan sa lärare "vi ska klistra upp och fixa ett hus”.Hoppsan! Jag hade målat fem hus…Men jag klistrade upp ovanpå dem.Det blev bättre. Jag var nöjd.Det var roligt! Tack!

Sirwan
Jag gick med hela klassen till Asken. Där målade vi en bild. Jag ritade en bild med lite land och berg. Himlen lyser. På landet finns det några hus och en kyrka. På landet är det hela tiden mörkt.
När vi var klara med bilden fotograferade vi den. Sedan fick varje person berätta om sin bild.Den dagen var vi mycket glada för att vi hade ritat och målatSirwan

Salem
Hej!
Jag ska berätta om min beskvinning av bilden . Jag har målat en bild. På bilden finns en svensk flagga överst på slott.Det är fint väder på bilden. Solen skiner och det är en sommar. Bilden visar ett gammalt slott i Sverige. På bilden kan man se en mark är grön av allt gräs. På våren resar många människor och besöka om rådet.

Liban
I förra veckan gick jag och mina klaskamrater till Asken. Jag hade målat himlen och marken med olika färger. I bilden hade jag målat två olika hus. En av dem var stort och den andra vår litet. min familj bodde i det stora huset och jag bodde i det lilla huset. Ibland besökte jag min familj i det stora huset men det vår svårt att forklara i en bild, hur det riktiga livet var, men jag känner mig lycklig när jag pratar om det.

Faxiyo
Jag ska berätta om min bild. Jag målade himmel och mark, himlen var blå och marken var brun och hade lite gräs. Min mamma bodde där jag målade bilden. Under flera år har min mamma byggt en litet hus som heter Mundul,jag vet inte vad det heter på svenska. men min mormor har ett litet hus som kallasförTorp. det ligger på landet i mittland, min mamma var född i Torpet. Nu bor min mormor i Torpet som jag målade i Asken.

Dega
I förra veckan gick vi till Asken.Det var jätte roligt tyckte jag.Där fanns en kvinna som arbetar där. Jag har målat himlen och marken med olika färger.Jag målade två hus. de var olika.Ett hus var ett svenskt hus som kalla för lägenhet och det andra somaliska huset kalla för torp.I det här somaliska heset föddes mor min mamma och där foddes också jag. Men det där svenska huset som jag har målat på Asken .Det är det som jag bor i nu .
torsdag, mars 06, 2008

Chuntima
Hej!
Jag heter Chuntima och jag skriver om bild när går jag till Asken och målar en bild.Min bild.På tisdag 26-Feb-08. Elever från Leffes kas gick till Asken. Vi gick med vår lärare och skulle måla en bild. På Asken träffade vi en kvinna. Hon arbetade där. Hon gav råd och berättade om den målade bilden. Vi hade fem färger vit, svart, röd, gul och blå. Vi mixade färger när vi målade bilden. Jag hade en bild och skulle berätta om min bild.I min bild finns en stor sol, himmel, berg, fåglar, hus, träd och maken. Det är ett landskap. Jag tycker att på sommaren, naturen ger livstecken. Jag tycker om varmt väder, fint väder. Träd och blommor och växter. Himmeln har blå färg och visar friheten. Solen skiner och fåglarna flyger i skyn och söker maten och flyger tillbaka till fågelboet. Man bor i ett lite hus i den fina naturen. Man har ett lyckligt liv. Fin natur gör att man mår bra. Det ger frid.Varför tycker jag om sommaren? Därför att jag kommer från ett varmt land och nu bor jag i Sverige. Sommaren är en kort tid. Man ser naturen och då kan man göra olika saker.Solen är en viktig sak i min bild. Jag har målat solen med orange färg. Jag visar att det är varmt och mycket fint väder. Det varma vädret som har hög temperatur har effekt på naturen, människan, djuren och miljön. Om solen skiner och det blir mycket varmt i marken. Kanske kan inte träd och blommor växa eller det som växer kanske dör.Naturen ändras till det sämre och det blir effekter på miljön. Jag tycker att ska vi hjälpa vädret, naturen och miljön. Vi ska bättra oss så att miljön på jorden blir bättre. Det som nu händer är växthuseffekten.

Ramy
Jag tycker att det är mycket bra att hela klassen har målat de här bilderna, alla i klassen måste ha haft en mycket kul tid när de målade. Från min syn finns det bara fyra bilder som har en känsla och resten är bara målade. De är Remzye, Dilber, Chie och Chuntima. Remzyes bild visar en plats dit du kan gå på helgen. Dilbers är somma sak. Chies och chuntimas bilder är jättefina. Bilderna visar en varm plats, en plats du kan resa till och koppla av hela tiden. Mycket bra hela klassen. Jag hoppas att vi kan komma dit en annan gång.

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.